Aangezien er al ruim een week geen wind staat heb ik maar mijn kite ervaring in Kroatië geschreven.
Foto en kite verslag in Kroatië (Brac Island – Bol)
Mijn vriendin en ik besloten om afgelopen zomer naar Kroatië te gaan. Van te voren had ik op internet gekeken of er nog wat te kiten viel in Kroatië. Via Google kwam ik op een aantal sites terecht die aangaven dat bij de plaats Bol op Brac Island de beste spot van Kroatië ligt. De spot staat bekend om haar mistral wind. Tegenover Brac island ligt namelijk nog een ander eiland. Hierdoor wordt er een kanaal gecreëerd en omdat allebei de eilanden uit hoge bergen bestaan neemt de wind tussen de eilanden toe. Vandaar dat deze spot erg geliefd is bij windsurfers. Niet gevreesd er is heel veel ruimte!
Aangezien ik het voor mijn vriendin niet leuk vond om haar alleen op de kant te laten staan, had ik maar een cursus geboekt in de hoop dat ze ook kite gek zou worden en ook in NL zou gaan varen. Nadat ik contact had opgenomen met Yellowcat kitesurfing, de kiteschool in Bol, had ik meteen een 5 daagse cursus geboekt voor 300 euro all incl.
Met deze vooruitzichten, de kitespullen in de auto en de goede verhalen op internet, ging ik met een heerlijk gevoel richting Kroatië
Daar aangekomen bleek het toch allemaal anders te zijn dan wat wij in Nederland gewend zijn. Zandstranden kennen ze daar niet en het strand wat er is, bestaat uit stenen en is max. 14 meter breed. Ook was de locatie van de kiteschool verplaatst dus de opstartplaats was verre van ideaal (er staan heel veel bomen) Op de foto's hieronder kan je zien waarom.
Tevens werd mij vertelt dat de stroming van de zee erg sterk is en dat je hier eigenlijk alleen kan varen als je een boardleash hebt of als je zo ervaren bent dat je binnen 1 minuut weer bij je board bent want anders ben je je board kwijt.
Foto 1: De kitesurfschool, yellowcat kitesurfing.
Foto 2: Het lanceerplatform. 25 meter uit de kust en onder het platform is het ruim 10 meter diep.
Foto 3: De plek waar de kites liggen en waar de kitesurf theorie wordt uitgelegd. Ook kan je zien hoe klein het strand is.
Misschien dat de foto's nog niet een duidelijk beeld geven vandaar dat ik nog even een omschrijving ga geven.
Het strand is maximaal 14 meter breed en bestaan uit stenen van allerlei verschillende maten. Om er op te liggen en te gaan zonnen zijn ze best wel lekker maar om op te lopen is het echt kut. Laat staan als je een kite aan je hebt hangen. Dan zijn de scheermesjes bij wijk aan zee een opluchting Op de foto hieronder kan je zien hoe je de lijnen uitlegt en waar de kites op liggen.
Foto 4: De mogelijkheden om je lijnen uit te leggen.
Enfin, na alles te hebben gezien moest er maar eens gevaren worden. Yes, er is wind maar godver het kwam uit de verkeerde richting. Er mocht niet gevaren worden. Bleek dus dat er maar met 1 windrichting gevaren kan worden, dit ivm stroming en het niet terug kunnen komen aan land. Nog vervelender was dat de wind nog 4 dagen uit de verkeerde richting kwam maar goed mijn vriendin had lessen dus die kon nog uitleg krijgen over de kites, stromingen, what to do if, hoogte lopen, controle etc etc.
Alle uitleg wordt trouwens in het Engels gegeven.
Toen de wind uiteindelijk uit de goede richting kwam, kon er uiteindelijk gekite worden. Helaas waren er wel wat 'probleempjes' Aangezien je na 5 meter uit de kant niet meer kon staan, je aan de kant heel veel bomen hebt en je veel toeristen aan de kant heb zitten, moest mijn vriendin gaan oefenen midden op zee. De kite wordt door de eigenaar van de kiteschool naar het midden van de zee gebracht en jij volgt in een speedbootje.
Midden op zee aangekomen wordt de kite overgedragen aan jou, wordt je in zee gedropt en mag je daar helemaal alleen gaan oefenen want de eigenaar / instructeur moet andere studenten de zee in krijgen. Nu ontstaan er 2 problemen.
1 als je als student het laatste het water opgaat ben je in ieder geval al een uur verder;
2 een vrouw die voor het eerst het water opgaat met een kite, die midden op zee wordt gedropt en waar de zee ongeveer 75 meter diep is, kan je never nooit alleen laten gaan. Dus ik moest / ging maar mee met mijn vriendin want ze vond het wel heel erg eng. No worries ik ging wel mee.
Eenmaal gedropt in de zee sloeg de 'paniek' bij mijn vriendin al snel toe. Een hele heldere zee, die onder je voeten langzaam van blauw overgaat naar zwart, je afvragen of je nog wel opgehaald wordt door de bootjes van de kiteschool want ze zouden je zo maar kunnen vergeten, geen instructeur, helemaal alleen midden op zee en als het dan ook niet lukt om de kite stabiel in de lucht te houden dan is de lol voor een student al snel op. Mijn vriendin wilde na een half uur het water uit omdat ze de omstandigheden niet prettig vond. Ik kon het me goed voorstellen. Helaas duurde het nog zeker een half uur voordat we uit het water werden opgevist. Om nog even een idee te geven hoe groot de afstanden waren van de drop zone en pick-up zone in zee. Je gaat bij IJmuiden de zee in met kite en je wordt voorbij Zandvoort opgehaald door de kiteschool. Inderdaad een aardige afstand.
Toen we het water uitkwamen besloot ik ook maar om lessen te gaan nemen. Zo kon ik namelijk gebruik maken van de spullen van de kiteschool en kon ik, als het nodig was, gebruik maken van de speedbootjes van de kiteschool. Het blijft toch onbekend water en als je gered moest worden, was je 300 euro lichter. Dus een half dagje gevaren en mij op laten pikken door de speedboot. Lekker met een zodiak achtig bootje met 50 pk over de zee knallen.
We zijn daarna nog een aantal dagen gebleven maar ik heb niet meer gevaren. Was toch nog wel prijzig om 90 euro per dag neer te leggen. Verder besloot mijn vriendin om in NL te gaan lessen aangezien we hier wat ondieper water hebben.
De kosten van de cursus voor mijn vriendin waren een tegenvaller. Je moet namelijk vooraf / bij aankomst de hele cursus betalen en niet gevaren dagen krijg je op moment van vertrek terug. Mijn vriendin had 2 dagen les gehad (theorie & 1 dagje op het water) en ik dacht dat ze 180 euro zou terug krijgen. Helaas is het zo dat je dan maar 120 euro terug krijgt. Je neemt namelijk een 5 daagse cursus dan betaal je 90 euro per dag en de 4de dag is nog maar 20 euro. De 5de dag krijg je gratis. Tegenvaller dus want als ik het van te voren had geweten dat het zo in elkaar zou steken dan had ik daar geen cursus genomen.
Samenvatting van de spot:
De spot is dus echt niet voor beginners. Ook is het verstandig om een boardleash te gebruiken. Ik heb echt teveel kiters hun board kwijt zien raken. Ook is de wind aan het einde van de dag verraderlijk. De wind houdt er namelijk in 1 keer heel snel mee op. Dus binnen 15 minuten van 20 knopen naar 10 tot 13 knopen en 15 minuten later onder de 10 knopen.
Voordelen:
- Lekker warm en veel zon. Heerlijk om te kiten;
- Op het water heb je veel ruimte en als het waait heb je een heerlijke sessie;
- Bij problemen wordt je opgehaald door de kiteschool;
- Soms heb je dolfijnen die met je meevaren.
- De wind komt vaak pas in de middag ( rond 1 uur) en is maar voor 4 á 5 uurtjes. Voor de stappende kiters, die ’s avonds veel zuipen en door willen halen is dit een uitkomst ;) Je kan namelijk in de ochtend heerlijk uitslapen.
- Aparte manier van les geven.
- Kosten van het ophalen op zee door de kiteschool (300 euro)
- De stroming van de zee die is echt sterk. Boards worden echt veel verloren.
- Niet iedereen kan tegelijk het water op. 1 kiter per keer op het lanceerplatform. En voor het starten (bar pakken, zwemmen naar het platform, oplaten en dan weg varen) ben je ongeveer 5 minuten kwijt. Als je dan starter nummer 12 bent dan ben je al weer een uur verder voordat je het water op bent.
- De wind komt vaak pas in de middag en is maar voor 4 a 5 uurtjes.
- Geen mogelijkheid om te staan met plekken tot 75 meter diep.
Nadelen:
Als je Kroatië bezoekt en in de buurt van Split bent is het de moeite waard om Bol te bezoeken. Het is namelijk een relaxte plaats waar je lekker kan eten, mooie vrouwen aanwezig zijn, lekker klimaat heeft, aardig goedkoop is, redelijk kan uitgaan en een mooie kitespot heeft mits je geen beginner bent. Je kan als beginner daar wel gaan varen maar dan zou ik voor 90 euro de spullen van Yellowcat kitesurfing gebruiken. Dan heb je namelijk ook de mogelijkheid om opgehaald te worden door de speedbootjes die de kiteschool gebruikt.
Hier kan je meer info vinden over yellowcat kitesurfing.
http://www.zutimacak.hr/kite/
Lokatie Bol: